Komisja Europejska postanowiła ukarać spółkę Google najwyższą karą w swej historii, wynoszącą 2,42 mld euro za złamanie przepisów unijnego prawa o ochronie konkurencji. W uzasadnieniu decyzji Komisja przekazała, że Google nadużywa swojej pozycji dominującej jako wyszukiwarka internetowa poprzez bezprawne faworyzowanie innego produktu Google: własnej porównywarki cenowej.
Google dostał również ultimatum w postaci 90 dni, na zaprzestanie nagannej praktyki, jeśli nie zastosuje się do zalecenia, zostanie na niego nałożona kolejna kara w wysokości do 5% średniego dziennego obrotu Alphabet, spółki macierzystej Google’a.
Firma Google jest znana przede wszystkim z najpopularniejszej na rynku wyszukiwarki internetowej, dzięki której osiągnęła pozycję monopolisty w tej branży. Jednak Google zaczął rozwijać także inne usługi, wśród których znalazła się porównywarka cen: „Google Shopping”. KE zarzuca Google, że wykorzystując swoją dominującą pozycję w obszarze ogólnego wyszukiwania internetowego, preferuje w wynikach wyszukiwania swój produkt nad produkty konkurencyjne, przyznając mu czołowe miejsce w tych wynikach (według wszelkich badań porównywarka cenowa Google nie podlega ogólnym algorytmom wyszukiwania Google, natomiast konkurencyjne porównywarki mogą mieć obniżane pozycje w wynikach wyszukiwania). W ten sposób produkt porównywarki cenowej Google jest o wiele bardziej widoczny dla konsumentów w wynikach wyszukiwania Google, co przekłada się na dochody poszczególnych podmiotów na rynku. Nielegalne praktyki pozwoliły Google osiągnąć znaczne zyski w liczbie odwiedzin na jej porównywarce cenowej kosztem konkurentów i ze szkodą dla europejskich konsumentów.
Google zastosował nielegalne praktyki we wszystkich 13 europejskich krajach, gdzie uruchomił porównywarkę cenową, zaczynając w styczniu 2008 roku od Niemiec i Zjednoczonego Królestwa, by następnie rozszerzyć ich stosowanie na Francję w październiku 2010 roku, Włochy, Holandię i Hiszpanię w maju 2011 roku, na Republikę Czeską w lutym 2013 roku oraz na Austrię, Belgię, Danię, Norwegię, Polskę i Szwecję w listopadzie 2013 roku. Od początku stosowania tych praktyk liczba odwiedzin na porównywarce cenowej Google wzrosła 45-krotnie w Wielkiej Brytanii, 35-krotnie w Niemczech, 19-krotnie we Francji, 29-krotnie w Niderlandach, 17-krotnie w Hiszpanii i 14-krotnie we Włoszech.